ליאת סולומון תיווך נדל”ן

איך לבחור את המתווך הנכון עבורך?

 

מתווך דירה לעיתים נתפס כמישהו ש”סתם גובה כסף” או לחילופין כמי ש”השיג עבורנו את עסקת חיינו”, חסך לנו הרבה כסף והצליח להשיג תמורה גבוהה בעבור הדירה שלנו.

על פי ההערכות פועלים היום בישראל אלפי מתווכים ועשרות משרדים – חשוב לבחור משרד אמין  – שיאפשר ללקוח מידע רלוונטי ויחסוך ללקוח זמן יקר והרבה כסף .

בחירת מתווך טוב הוא חלק חשוב מאוד בתהליך מציאת בית ולכן יש לה חשיבות מכרעת בביצוע עסקה כזאת שתהיה המשמעותית ביותר בחיי רבים.

אז איך בוחרים מתווך?

על פי 6 פרמטרים:

  • מציאת מתווך מוביל ומתמחה באזורכם –

מתווכים מקצועיים מתמחים בערים או שכונות מסוימות, מכירים את המקום, יודעים בדיוק מהם היתרונות\ החסרונות, מי האוכלוסייה ומה מצב ההיצע… לא ?

המתווכים אלה לרוב יהוו חלק מהנוף השכונתי, ידעו אזור שיוך לבית ספר, כמעט כל דירה שיוצאת לשוק עוברת קודם כל דרכם.

אותם מתווכים מכירים היטב את מחירי הנדל”ן, המגמות והפוטנציאל של האזור, את הסטטוס הרישומי והמשפטי של הנכסים בסביבה.

לרוב גם תהיה להם מעטפת של בעלי מקצוע משלימים מתחום הנדל”ן כגון עורכי דין, שמאים, יועצי משכנתאות ובנקים שמכירים היטב את מורכבות העסקאות באותו אזור.

לאותם מתווכים יש בדרך כלל מאגר לקוחות חמים המעוניינים באותו אזור ויידעו לדייק לכם אותם עוד לפני שיווק דירתכם.

היתרון שלהם טמון במיקוד – כשאתם יודעים מה אתם רוצים, לרוב הם יוכלו להפנות אתכם לדירה המתאימה לכם בדיוק מהיר, ומצד שני אם אתם מוכרים\ משכירים דירה, הלקוחות שהם יביאו יהיו בדרך כלל ממוקדים, בשלים ורלוונטיים לדירה שלכם.  “איכות יעילה על כמות”.

בדקו מי הם המתווכים המובילים בסביבתכם ע”י המלצות, פרסומים רלוונטיים, מכירות, התרשמות מאתר המשרד ומומלץ כמובן גם להיפגש ולהתרשם בעצמכם…

 

 

2) “בדיקת מקצועיות” –

שאלו שאלות על מנת לבדוק את המקצועיות של המתווך כמו:

באילו אזורים הוא עובד?, כמה דירות מכר באזור שלכם או באזור שאתם מעוניינים בו? מתי התבצעה המכירה האחרונה שלו באזור? האם יש לו עוד נכסים בסביבה? מה טווח המחירים לדירות בסביבה? כמה נכסים הוא מחזיק בבלעדיות? מה מבדל אותו מאחרים?

3) בדקו את אופן השיווק ועבודת המתווך –

לכל מתווך כלים שונים לשווק הבית/הדירה.

לפני שחותמים על בלעדיות, חשוב במיוחד לבעלי הדירות להבין מהמתווך מה הם הכלים השיווקיים העומדים לרשותו, בד”כ המתווך מחוייב להשתמש ב 2 אמצעים שיווקים לפחות.

ברשות המתווך מגוון רחב של דרכי מכירה במדיות השונות, החל מפרסום בלוחות (יד 2, מדל”ן ועוד), “פייסבוק”, “אינסטגרם”, דיוור, פליירים, בית פתוח ועוד…

4) חוזה ה”בלעדיות” עובד גם עבורכם! –

מדד טוב ל”חוזה בלעדיות” הוא גישתו של המתווך כלפי שיתופי פעולה.

שאיפתם של רוב המתווכים לסגור עסקה שגם המוכר וגם הקונה ייוצגו ע”י אותו מתווך – על מנת שהתנהלות תהיה חלקה ויעילה יותר בהמשך העסקה  גם מול גורמים חיצוניים.

מצד שני, מתווך שיעבוד גם בשיתופי פעולה עם מתווכים או משרדי תיווך אחרים יאפשר ללקוח שלו היצע ומבחר גדול יותר של נכסים שהוא חושב שעשויים להתאים לו, כנ”ל בנוגע ללקוחות פוטנציאליים שמעוניינים בנכס כמו שלכם.

מתווך שמוציא את הבית לשת”פ מהיום הראשון ולא שומר את הבית בכיס שלו זה מתווך שרואה את הלקוח לפני עמלת התיווך.

אין ספק שהסכם “בלעדיות” זה הערך המוסף שהמתווך מאפשר ללקוח.

כיון שיש למתווך אחריות כלפי אותו בית בבלעדיות והאינטרס שלו זה למכור את הבית בתקופת הבלעדיות. לכן ישקיע ויתעדף את העבודה מולו, יביא מתווכים נוספים שיעבדו יחד איתו על הבית בו זמנית (שת”פ)

וכך המתווך ידע להבטיח לעצמו עמלה\תמורה לעבודתו גם אם זה לפחות מצד אחד.

 

 

5) יכולת ניהולית ו”מעגלי כוח” –

אם יש לכם נכס מורכב למכירה מבחינה רישומית משפטית, עבודת המתווך היא הרבה יותר קריטית עבורכם להצלחת המכירה.

קחו לדוגמא, דירה משותפת של מספר בעלי זכויות\ דירה שהזכויות שלה רשומות בחברה משכנת או בחכירה ברשות מקרקעי ישראל.

במקרה שכזה נדרשת מעורבות רבה של בעלי מקצוע וגופים נוספים שמומחים לסוג עסקה שכזאת, כגון: עורך דין מקרקעין, שמאי מקרקעין, יועץ משכנתאות וסניף בנק ספציפי שעובד באזור שמכיר היטב את הבעיות המקומיות ויודע להוציא את העסקה לפועל.

ככל והעסקה יותר מורכבת, המתווך נדרש בידע נרחב ויכולות ארגון וניהול גבוהות יותר. מעבר לכך, טוב מאוד שיהיה למתווך “מעגלי כוח” – בעלי מקצועות משלימים מומחים מתחום הנדל”ן שיעזרו לו ולכם לקדם עסקאות מורכבות.

6) מצאו מכנה משותף עם המתווך שלכם –

מומלץ להיפגש עם המתווך בכדי להכיר את האדם מולו תעבדו, להתחבר לשיטת העבודה שלו, למצוא יחס אישי, כי אין כמו יחס אישי ורגש.

הרי בסוף כולנו בני אדם ולכולנו נעים שעומד לצידנו אדם שמגלה רגש והבנה מול העסקה הגדולה ביותר שתעשו בחייכם.